Skip to main content

Krydstogt i Storebælt, Lillebælt og det Sydfynske ø-hav

Sejl med Fulton under Storebælt- og Lillebæltsbroen.

Ohøj og velkommen ombord på det legendariske sejlskib Fulton, hvor vi i selskab med skibets besætning skal på et unikt sejltogt fra Storebælt vest om Fyn og gennem Lillebælt til vores endelige destination Århus. Undervejs går vi i land på bl.a. Langeland og Det sydfynske ø-havs perle, Ærø. Et par af turens absolutte højdepunkter er når vi sejler under Lillebæltsbroen og Storebæltsbroen – to storslåede oplevelser, hvor ord bliver små og vi mennesker endnu mindre. Sejl med og oplev Danmark og de danske farvande på en ny og spændende måde.

Skib

Den historiske skonnert Fulton blev bygget i Marstal i 1915 og er en af Danmarks mest berømte skibe. Ombord på skibet blev ”Skipper” Mogens Frohn Nielsen i 1970'erne og 1980'erne berømt for sin konsekvens-pædagogik overfor utilpassede drenge. Hans fremgangsmåde var kæft, trit og et kærligt knus. På skibet fik drengene ansvar og blev vist en tillid, de aldrig havde oplevet før. I dag ejer Nationalmuseet Fulton, og skibet fremstår i dag i flot stand med respekt for det oprindelige udseende. Lastrummet fungerer som salon med borde og stole, og på soldækket kan man flere steder sidde at nyde solen og udsigten. På skibet findes toiletter, som nås ad trapper. Skibet har plads til 60 personer, men på disse krydstogter vil der maksimal være 54 passagerer ombord. For de interesserede vil der være mulighed for at deltage i det praktiske arbejde med sejladsen.

Hoteller

• Best Western Kryb I Ly

Best Western Kryb i Ly ligger idyllisk i Taulov med udsigt over Kolding Fjord. Legenden om Kryb i Ly går tilbage til 1737, hvor Kong Christian VI passerede kroen i regnvejr og udbrød: “Lad os krybe i ly her”. I hotellets hovedbygning findes restaurant, pejsestue, flere flotte sale, bar og indendørs pool. I sidefløjene ligger værelserne, som er indrettet med bad og toilet, TV, telefon, hårtørrer og gratis Wi-Fi. Hotellet har to etager, og der er trapper mellem hovedbygningen og sidefløjene samt til 1. sal. Forplejningen er god og er baseret på friske råvarer. Om morgenen er der stor buffet.

SwimmingpoolJa
    TvJa
  • Comwell Kellers Park

Comwell Kellers Park er et atmosfærefyldt hotel i smukke og historiske omgivelser med udsigt til Vejle Fjord. De klassiske, hvide palæbygninger fra 1900-tallet fremstår nyrenoverede med respekt for den oprindelige stil og emmer af sjæl og historie. Værelserne er alle stilfuld indrettet og med bl.a. bad, toilet, hårtørrer, telefon og tv. Forplejningen består af en flot morgenbuffet og en smagfuld 2-retters aftenmenu.

SwimmingpoolJa
    TvJa
  • Hotel Ærøhus

Charmerende ældre, bindingsværkshotel i hjertet af Ærøskøbing. Hotellet er ikke fyldt med moderne faciliteter, men til gengæld oplever man her den vaskeægte sydfynske gæstfrihed og idyl. Indkvartering sker i hotelværelser og i feriehuse beliggende ved lystbådehavnen – alle naturligvis med bad og toilet. Uensartede værelser og feriehuse kan forekomme. Forplejningen består af morgenbuffet og en 2-retters aftenmenu eller aftenbuffet. Måltider indtages i hovedbygningen.

ReceptionJa
    SolterrasseJa
  • Hotel Rudkøbing Skudehavn

Rigtig dejligt hotel med en unik beliggenhed helt ned til vandet ved Rudkøbing Lystbådehavn på Langeland. Indkvartering sker i hotelværelser og evt. i lejligheder. Både værelser og lejligheder er udstyret med bad, toilet, TV, kaffe-/thefaciliteter og gratis Wi-Fi. Forplejningen består af morgenbuffet og en 2-retters aftenmenu eller aftenbuffet.

ReceptionJa
    SolterrasseJa

Dagsprogram

• Dag 1: Storebælt og Langeland

Efter opsamling Jylland, Fyn og Sjælland samt morgenkomplet i Hedensted kører vi til Korsør, hvor skonnerten Fulton ligger fortøjet. Skibets besætning byder os velkommen ombord, hvorefter vi stævner ud i Storebælt. Allerede nu får vi rejsens første store oplevelse, når Fulton sejler under den enorme Storebæltsbro.

Broens to pyloner rejser sig imponerende 254 meter over havets overflade og hele 19 massive piller, solidt plantet i Storebælts havbund, udgør broens fundament. Vi sejler dernæst langs Fyns østkyst, mens vi nyder en frokost ombord på Fulton.

Sidst på eftermiddagen når vi frem til til Langeland og går i land i Rudkøbing, øen hovedby og H. C. Ørsteds fødeby. På en spadseretur rundt i byen oplever vi de charmerende huse omkring Gåsetorvet, de brostensbelagte stræder og hører om de berømte bysbørn H.C. Ørsted og Mads Lange. Vi indkvarteres på et hyggeligt hotel på havnen i Rudkøbing.

• Dag 2: Ærø

Vi nyder den smukke udsejling fra Rudkøbing og sætter kursen mod perlen i det fynske øhav, Ærø. Undervejs passerer vi øerne Strynø, Birkholm og Egholm samt et par andre småøer. Vi går i land i Ærøskøbing, som er en af Danmarks ældste byer.

Her går vi en byrundtur på de toppede brosten i de krogede, snævre gader, forbi de små huse, der ofte er prydet med stokroser. På Ærøskøbings røgeri nyder vi en lækker frokost, og vi har dernæst god tid til at nyde den dejlige by. Vi overnatter på et charmerende hotel centralt i byen.

• Dag 3: En dag med sejl, Årøsund og Kolding Fjord

Hvis vejret arter sig, vil der i dag være rig mulighed for at sejle med sejl. Dagen starter med et solidt morgenmåltid, hvorefter vi tager afsked med Ærø. Vi sejler vest om Fyn og mod nord forbi bl.a. Avernakø, Lyø og halvøen Helnæs. Vi når frem til Årøsund på spidsen af Haderslev Næs i Sønderjylland. På det historiske Årøsund Badehotel nyder vi en dejlig frokost akkompagneret af en flot udsigt.

Vi fortsætter op gennem Lillebælt og sejler en smuk tur om Fænø, som er Danmarks største privatejede ø. Undervejs får vi bl.a. et flot skue til Borgsted Banke, inden vi når frem til indsejlingen til billedskønne Kolding fjord. I et roligt tempo glider vi ind i fjorden forbi fredskov, strande og parker til vi når Kolding i bunden af fjorden. Med bussen kører vi til Jyllands nok smukkeste kro, den historiske Kryb-i-ly Kro med grundmuret facade med gesims og frontkvist, stråtækt-tag med kragetræer og sprossede vinduer. Vi indkvarteres og nyder herefter en god middag.

• Dag 4: Lillebæltsbroen, Juelsminde og Kongernes Jelling

Efter morgenmaden kører vi til Middelfart og stævner ud i Lillebælt. Vi sejler først en tur under den gamle Lillebæltsbro fra 1935, som nok er Danmarks mest kendte bro og et symbol på danskhed i 1930’erne. Er vi heldige ser vi dagens første gæster, som er på Bridgewalk over Lillebælt.

Vi sejler dernæst under den nye Lillebæltsbro, som blev taget i brug i 1970. Selvom broen ikke er så høj som Storebæltsbroen, så er Hovedtårnenes dog 118 meter over vandoverfladen, hvilket gør, at man føler sig ganske lille, når man kigger op. Vi passerer hernæst Kastellet i Fredericia og udmundingen af Vejle fjord på vores vestlige side, inden vi lægger til land i Juelsminde.

Vi spiser frokost på lystbådehavnen, inden vi kører til oplevelsescenteret Kongernes Jelling. Centeret ligger på det store Monumentområde, som Harald Blåtand lod indhegne med en palisade - vikingetidens største bygningsanlæg. Inden for palisaden står de to runesten, kirken, skibssætningen og de to høje. Hele området er på UNESCOs Verdensarvsliste. Vi udforsker området, hvorefter vi fortsætter til den 5-stjernede Kellers Park, hvor vi overnatter. Hotellet, som er et af landets bedste, ligger med en enestående udsigt over Vejle Fjord.

• Dag 5: Samsø Bælt og Århus bugt

Morgenmad på hotellet, hvorefter vi kører til den lille havn Snaptun, som ligger ved udmundingen af Horsens fjord. Vi sejler nordpå gennem Samsø Bælt og passerer bl.a. Samsø på vores østlige side. Vi når frem til Århus bugt og kan nu se frem til en skøn indsejling til Danmarks næststørste by, som langsomt kommer til syne i horisonten. I Århus tager vi afsked med Fulton og dens skønne besætning. Med bussen kører vi en lille byrundtur i Århus, inden vi nyder en let frokost på en historisk kro, hvorefter vi siger på gensyn.

Få nyhederne først

Vær først med de seneste nyheder og få rejsetips og inspiration. Tilmeld dig vores nyhedsbrev og deltag hver måned i konkurrencen om 1.000 kr. at købe rejse for.

Vi svarer som regel indenfor 24 timer (hverdage)