Skip to main content

Privatlivspolitik

Hjemmesiden, du besøger, ejes og drives af NILLES rejser, Aalborgvej 323, 9352 Dybvad, CVR-nummer: 19013790 (“NILLES rejser”, “vi”, “os”, “vores”). Når vi indhenter og behandler personoplysninger om dig i forbindelse med dit besøg på vores hjemmeside eller på anden vis kontakter os i forbindelse med køb af en rejse eller deltagelse på en rejse købt hos os, er vi den dataansvarlige, som du kan kontakte med spørgsmål.

Nedenfor finder du en beskrivelse af de personoplysninger, som vi indsamler og behandler om dig, samt formålet og retsgrundlaget for denne indsamling og behandling.

1. Kategorier af personoplysninger vi behandler samt retsgrundlaget

1.1 Markedsføring

Hvis du tilmelder dig et af vores nyhedsbreve, giver du samtykke til, at vi kan sende vores nyhedsbreve til dig og deri behandle pixeldata, jf. persondataforordningen (”GDPR”) artikel 6, stk. 1(a), hvor vi behandler:

(a) Navn og fødselsdato

(b) Kontaktoplysninger, herunder e-mailadresse, postnummer og telefonnummer

(c) Indhold og dine valg i forhold til nyhedsbreve – kontaktformer og –indhold samt rejsepræferencer

Pixeldata i nyhedsbreve registrerer, hvor mange og hvem der åbner nyhedsbrevene, hvornår nyhedsbrevene åbnes (dato og tidspunkt), hvilke links der klikkes på, om det gøres fra en mobilenhed eller desktop, og hvilket operativsystem der benyttes.

Disse informationer benytter vi til at analysere, hvilke nyheder modtagerne åbner, og hvilke artikler modtagerne klikker sig videre til. På den baggrund tilrettelægger vi fremtidige nyhedsbreve – fx i hvilken rækkefølge historierne skal præsenteres i nyhedsbrevet.

Markedsføringen i nyhedsbreve på vores og andres hjemmesider, inklusive sociale medier, tilpasses dine personlige forhold ud fra vores viden om dig ved profilering, jf. GDPR artikel 6, stk. 1 (f), hvor vi behandler:

(a) Samtykke til nyhedsbreve

(b) Oplyste interesseområder

(c) Cookies og IP-adresse

(d) Oplysninger fra dine sociale medieprofiler

Vores legitime interesse i at lave en personligt tilpasset markedsføring til dig går forud for dine interesser og grundlæggende rettigheder. Vi foretager en automatisk evaluering af dine personoplysninger med henblik på at personliggøre markedsføringen til dig, men vi anvender ikke automatiserede afgørelser, som har retsvirkning, eller på tilsvarende vis betydeligt påvirker dig.

1.2 Som kunde

Hvis du kunde hos os eller hvis din virksomhed er kunde eller leverandør, behandler vi dine personoplysninger for at opfylde vores aftale med dig, f.eks. køb og salg i forbindelse med rejser samt gennemførsel af og opfølgning på købte rejser m.v., jf. GDPR artikel 6, stk. 1(b), hvor vi behandler:

(a) Navn og fødselsdato

(b) CPR- og pasnummer når disse er nødvendige for booking og gennemførelse af din rejse

(c) Kontaktoplysninger, herunder adresse, e-mailadresse og telefonnummer

(d) Ordredetaljer

(e) Visse helbredsoplysninger når disse er nødvendige for gennemførelse af din rejse

(f) Betalingsoplysninger

(g) Øvrige oplysninger tilknyttet erhvervsmæssigt køb

Vi laver også analyser med henblik på at optimere vores produkter og vide mere om vores kunders præferencer. Det gør vi blandt ved at lave analyser af vores kundedatabaser samt ved at sende dig spørgeskemaer, hvor vores legitime interesse i at behandle personoplysningerne, overstiger din interesse i, at oplysningerne ikke behandles, jf. GDPR artikel 6, stk. 1(f), hvor vi behandler:

(a) Oplysninger fra vores kundedatabaser

(b) Brugeradfærd og logfiler fra vores hjemmeside

(c) De svar du oplyser vedrørende forslag og præferencer i spørgeskemaet

Endelig markedsfører vi på vores og andres hjemmesider, hvilket også omfatter sociale medier, der tilpasses dine personlige forhold ud fra vores viden om dig ved profilering, jf. GDPR artikel 6, stk. 1 (f), hvor vi behandler:

(a) Oplyste interesseområder

(b) Cookies

(c) Oplysninger fra dine sociale medieprofiler

(d) Oplysninger fra vores kundedatabaser

Vores legitime interesse i at lave en personligt tilpasset markedsføring til dig går forud for dine interesser og grundlæggende rettigheder. Vi foretager en automatisk evaluering af dine personoplysninger med henblik på at personliggøre markedsføringen til dig, men vi anvender ikke automatiserede afgørelser, som har retsvirkning, eller på tilsvarende vis betydeligt påvirker dig.

1.2 Når du ansøger om ansættelse hos os

Indsender du en jobansøgning til os, indsamler og behandler vi følgende personoplysninger om dig til gennemførelse af foranstaltninger, der træffes på din anmodning forud for indgåelse af en eventuel ansættelseskontrakt, jf. GDPR artikel 6, stk. 1(b), hvor vi behandler:

(a) Navn og fødselsdato

(b) Kontaktinformationer, herunder adresse, e-mailadresse og telefonnummer

(c) Eksamensbeviser indeholdende uddannelsesniveau og karakterer

(d) Information indeholdt i jobansøgninger, CV og andre dokumenter, der uploades på hjemmesiden som del af jobansøgningsprocessen, herunder eventuelle helbredsoplysninger eller lignende følsomme personoplysninger, som du vælger at vedlægge

(e) Referencer

1.3 Sikkerhed på vores hjemmeside og i vores løsninger

Vi logger brugeradfærd og har implementeret sikkerhedsløsninger på vores hjemmeside samt i vores løsninger, hvor vores legitime interesse i at sikre hjemmesider og vores løsninger imod misbrug, overstiger din interesse i, at oplysningerne ikke behandles, jf. GDPR artikel 6, stk. 1(f), hvor vi behandler:

(a) Brugeradfærd og logfiler

(b) Øvrige sikkerhedsoplysninger

1.4 Cookies ved brug af vores hjemmeside

Cookies er små tekstfiler, der lagres på brugerens computer eller andet IT-udstyr, når en hjemmeside besøges. Når du interagerer med vores hjemmeside, indsamler vi cookies, der kan inddeles i tre kategorier

(a) Nødvendige cookies, der hjælper med at gøre en hjemmeside brugbar ved at aktivere grundlæggende funktioner, såsom side-navigation og adgang til sikre områder af hjemmesiden. Denne kategori af cookies kan ikke fravælges og kræver ikke et samtykke.

(b) Analyse-cookies, der hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger. Denne kategori af cookies er valgfri og kræver dit samtykke, jf. GDPR artikel 6, stk. 1(a).

(c) Marketing-cookies, der bruges til at spore besøgende på tværs af websites. Hensigten er at vise annoncer, der er relevante og engagerende for den enkelte bruger, og dermed mere værdifulde for udgivere og tredjeparts annoncører. Denne kategori af cookies er valgfri og kræver dit samtykke, jf. GDPR artikel 6, stk. 1(a).

Du kan se en liste over de cookies, som vi sætter i din browser, når du besøger vores hjemmeside, og hvornår de udløber, her: https://www.nillesrejser.dk/cookie-information.

Hvis du ikke ønsker, at vi sætter eller læser cookies på dit udstyr, så har du mulighed for at fravælge cookies i din webbrowser, hvor du kan vælge, hvilke cookies der skal tillades, blokeres eller slettes.

Du kan også vælge at få din computer til at advare dig hver gang, der sendes en cookie, eller du kan vælge at deaktivere alle cookies. Det kan du gøre i internetindstillingerne på dine browsere og enheder. Alle browsere er forskellige, så kig i din browsers hjælpefunktion for at finde den rigtige måde at ændre dine cookieindstillinger på.

Endelig deler vi dine oplysninger om din brug af vores hjemmeside med vores partnere inden for sociale medier, annoncering og analyse. Vi og vores partnere kan kombinere disse data med andre oplysninger, du har givet dem, eller som de har indsamlet fra din brug af deres tjenester, med henblik på at tilpasse markedsføringen til dine personlige forhold ud fra vores viden om dig ved profilering, jf. GDPR artikel 6, stk. 1 (f), hvor vi behandler:

(a) Samtykke til nyhedsbreve

(b) Cookies

(c) Oplysninger fra dine sociale medieprofiler

(c) Oplysninger fra vores kundedatabaser

Vores legitime interesse i at lave en personligt tilpasset markedsføring til dig går forud for dine interesser og grundlæggende rettigheder. Vi foretager en automatisk evaluering af dine personoplysninger med henblik på at personliggøre markedsføringen til dig, men vi anvender ikke automatiserede afgørelser som har retsvirkning eller på tilsvarende vis betydeligt påvirker dig.

Du skal være særlig opmærksom på, at nogle vores partnere bruger dine cookie data til egne formål, og vi opfordrer dig til at læse vores partneres persondatapolitikker.

2. Hvordan sikrer vi dine personoplysninger?

Vi vælger at bruge leverandører, der implementerer sikkerhed i overensstemmelse med branchepraksis for god it-sikkerhed, og vi bruger kun krypteret datakommunikation, når vi overfører følsomme personoplysninger. Dette omfatter, når det er nødvendigt, muligheden for at få skriftlige forsikringer fra tredjeparter, der har adgang til dine personoplysninger, på en hensigtsmæssig måde, hvori de skal garantere, at de vil beskytte dataene med sikkerhedsforanstaltninger, der er udformet til at give et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau.

Imidlertid kan intet informationssystem være 100% sikkert. Så vi kan ikke garantere den absolutte sikkerhed for dine oplysninger. Desuden er vi ikke ansvarlige for sikkerheden ved de oplysninger, som du sender til os via netværk, som vi ikke kontrollerer, herunder internet og trådløse netværk.

3. Hvordan deler vi dine personoplysninger?

Vi videregiver alene oplysningerne i det omfang, det er nødvendigt som led i driften af vores virksomhed, herunder for at kunne levere din rejse samt de øvrige produkter, som du har købt hos os.

Vi vil typisk videregive personoplysninger til følgende modtagere i forbindelse med bestilling og gennemførelse af en rejse og dermed relaterede produkter:

3.1 Globale Distributionssystemer (GDS)

Et GDS er et IT-netværkssystem, der ejes eller drives af et firma, der muliggør transaktioner mellem rejsebranchens tjenesteudbydere, hovedsageligt flyselskaber, hoteller, biludlejningsfirmaer og rejsebureauer. Et GDS forbinder tjenester, priser og booking ved at konsolidere produkter på tværs af de tre rejsesektorer, dvs. flyreservationer, hotelreservationer og biludlejning.

3.2 Flyselskaber

Vi videregiver personoplysninger til flyselskaber i forbindelse med bestilling af din rejse. Til brug for bestilling af din flyrejse vil vi typisk videregive oplysninger om navn, afrejselufthavn, destination, dato for ud- og hjemrejse, bonuskortnummer, specielle ønsker i forbindelse med din rejse, herunder helbredsoplysninger i form af bestilling af eventuelle specialmenuer under flyvningen og behov for speciel assistance på flyet eller i lufthavnen til det valgte flyselskab.

I forbindelse med rejse til specielle destinationer kan vi desuden videregive oplysninger om dit pasnummer til flyselskabet.

3.3 Hoteller

Vi videregiver personoplysninger til de hoteller, som du skal benytte på din rejse. Til brug for bestilling af dine hotelovernatninger vil vi typisk videregive oplysninger om navn, destination, dato for ankomst og afrejse, værelseskategori, bonuskortnummer, specielle ønsker i forbindelse med din rejse, herunder eventuel bestilling af specialkost under hotelopholdet og behov for speciel assistance under hotelopholdet i forbindelse med handicap eller sygdom. 

3.4 Biludlejningsfirmaer

Vi videregiver personoplysninger til biludlejningsfirmaer, hvis du skal have et køretøj til rådighed under din rejse. Til brug for bestilling af din lejebil vil vi typisk videregive oplysninger om navn, afhentningssted, kørekortsnummer, lejeperiode, køretøjskategori, bonuskortnummer, specielle ønsker i forbindelse med lejen af køretøjet, herunder specielle foranstaltninger i forbindelse med handicap eller sygdom, børnesæder mv.

3.5 Busselskaber

Nyhavn Rejser videregiver personoplysninger til busselskaber, hvis du skal på busrejse som led i din rejse, fx i forbindelse med dagsture til kendte turistattraktioner. Til brug for bestilling af din busrejse vil vi typisk videregive oplysninger om navn, afhentningssted, dato og tidspunkt for busrejsen, destination samt specielle ønsker i forbindelse med busrejsen, herunder eventuel bestilling af specialmenuer under busrejsen og behov for speciel assistance på grund af handicap eller sygdom.

3.6 Rederier

Vi videregiver personoplysninger til rederier, hvis du skal på skibsrejse som led i din rejse, fx i forbindelse med krydstogter, dagsture til kendte turistattraktioner mv. Til brug for bestilling af din skibsrejse vil vi typisk videregive oplysninger om navn, adresse, telefonnummer, destination, rejserute, dato og tidspunkt for af- og hjemrejse, pasoplysninger og CPR-nummer samt specielle ønsker i forbindelse med skibsrejsen, herunder eventuel bestilling af specialmenuer under sejladsen og behov for speciel assistance under sejladsen som følge af handicap eller sygdom.

3.7 Bedbanks

En bedbank er et IT-netværkssystem, der ejes eller drives af et firma, der muliggør transaktioner mellem rejsebranchens tjenesteudbydere, hovedsageligt hoteller og rejsebureauer eller slutkunden. Vi videregiver personoplysninger til bedbanks for at bestille de hoteller, som du skal benytte på din rejse. Til brug for bestilling af dine hotelovernatninger gennem en bedbank vil vi typisk videregive oplysninger om navn, destination, dato for ankomst og afrejse, værelseskategori, bonuskortnummer, specielle ønsker i forbindelse med din rejse, herunder eventuel bestilling af specialkost under hotelopholdet og behov for speciel assistance under hotelopholdet i forbindelse med handicap eller sygdom.

3.8 Rejseagenter

Hvis du som led i din rejse skal deltage i udflugter eller har behov for transfer, kan vi videregive personoplysninger til rejseagenter. Rejseagenten har til opgave at arrangere den pågældende udflugt eller transfer ved bestilling af de ønskede ydelser hos lokale leverandører på destinationen. Til brug for bestilling af dine udflugter, transfers mv. videregiver vi typisk oplysninger om navn, dato og tidspunkt for ankomst og/eller afrejse, telefonnummer, type af køretøj, destination samt specielle ønsker i forbindelse med transferen eller udflugten, herunder eventuel bestilling af specialmenuer og behov for speciel assistance på grund af handicap eller sygdom.

3.9 Forsikringsselskaber

Som led i bestillingen af din rejse hos os har du mulighed for at tilkøbe en rejse- og/eller en afbestillingsforsikring. Hvis du ønsker at tilkøbe en sådan forsikring, vil vi videregive personoplysninger til forsikringsselskabet til brug for deres indtegning af forsikringen hos dem. Til brug for tegning af en rejse- og/eller en afbestillingsforsikring videregiver vi typisk oplysninger til forsikringsselskabet om navn, e-mailadresse, destination, dato for af- og hjemrejse samt rejsetype.

3.10 Udstyrsudlejningsfirmaer

Som led i bestillingen af din rejse hos os har du mulighed for at leje eventuelt udstyr, som du måtte have behov for på din rejse, fx cykler, skiudstyr, dykkerudstyr og lignende. Hvis du ønsker at leje sådant udstyr, vil vi videregive oplysningerne til det firma på din destination, som du skal leje udstyret hos. Til brug for udstyrsleje videregiver vi typisk oplysninger til udlejningsfirmaet om navn, typen af udstyr, afhentningssted, lejeperiode samt oplysninger om højde, vægt, tøj- og skostørrelse samt eventuelle sygdomme eller handikap, hvis nødvendigt.

3.11 Internationale overførsler af dine personoplysninger

Grundet naturen af vores virksomhed vil dine personoplysninger kunne overføres til lande uden for EU/EØS i forbindelse med bestilling af en rejse hos os. For at kunne levere vores ydelser til dig, er vi nødt til i visse tilfælde at anvende samarbejdspartnere og leverandører uden for EU/EØS.

Uden muligheden for at overføre dine oplysninger til modtagere uden for EU/EØS vil vi være ude af stand til at levere den ønskede rejse til dig. Dette gælder, hvis bestilling af din rejse forudsætter, at der overføres oplysninger til modtagere uden for EU/EØS, fx for at kunne booke flyrejse, hoteller mv. på din rejsedestination.

Databeskyttelseslovgivningen i disse lande kan være lempeligere, end den er i Danmark og i det øvrige EU/EØS, da der i størstedelen af tilfældene vil være tale om lande, hvor EU-Kommissionen har vurderet, at databeskyttelsesniveauet ikke er på højde med databeskyttelsesniveauet inden for EU/EØS.

I det tilfælde, hvor det er praktisk muligt for os, vil overførsel af dine personoplysninger ske på baggrund af de af EU-Kommissionen udarbejdede standardoverførselskontrakter, der er specielt udarbejdet til dette formål. Du kan anmode om en kopi af den aftale, som omfatter videregivelsen af personoplysninger, ved at sende en e-mail til nilles@nillesrejser.dk.

I visse tilfælde vil det imidlertid ikke være praktisk muligt for os at indgå en standardoverførselskontrakt som juridisk overførselsgrundlag. I sådanne tilfælde vil overførslen af oplysningerne ske med hjemmel i databeskyttelsesforordningens artikel 49, 1(b), da overførslen af dine personoplysninger til det pågældende land er nødvendig af hensyn til opfyldelse af kontrakten mellem dig og os (bestillingen og afviklingen af din rejse) eller af hensyn til gennemførelse af foranstaltninger, der træffes på din anmodning forud for indgåelsen af en sådan kontrakt, fx i forbindelse med afgivelse af et kvalificeret tilbud.

Det er derfor vigtigt, at du er opmærksom på, at overførsel af dine personoplysninger til lande uden for EU/EØS i forbindelse med bestilling af en rejse hos os betyder, at dine personoplysninger ikke altid vil nyde den samme beskyttelse som efter danske eller EU-retlige regler. 

Derudover videregiver vi ikke i noget tilfælde dine personoplysninger til modtagere uden for EU/EØS, medmindre dette er nødvendigt for at kunne udføre vores virksomhed og opfylde dine behov ved fx at levere den ønskede rejse til dig. 

4. Hvornår sletter vi dine personoplysninger?

Vi opbevarer dine personoplysninger, så længe det er nødvendigt til opfyldelse af formålet med behandlingen, medmindre vi i medfør af gældende lovgivning er forpligtet til at opbevare personoplysningerne i en længere periode.

For jobansøgninger sletter vi dine personoplysninger senest 6 måneder efter endeligt afslag på den konkrete jobansøgning.

Dine kundeoplysninger sletter vi 5 år efter afslutning af kundeforholdet, hvor transaktionsoplysninger gemmes i 5 år efter afslutning af det regnskabsår, hvori sidste transaktion er foretaget.

Personoplysninger i forbindelse med markedsføring slettes 5 år efter, at den sidste markedsføring er foretaget overfor dig.

5. Automatiske afgørelser

Vi anvender automatiske afgørelser i behandlingen af dine personoplysninger ved udvalgte ydelser og produkter. Et eksempel er vores forebyggende og opklarende indsat af svindel på vores online platforme.

Du kan anmode om, at vi giver dig information om metoden for afgørelse og bede os verificere, at den automatiske afgørelse er udført korrekt. Vi kan afvise anmodningen, som foreskrevet i gældende lovgivning, herunder hvis udlevering af informationen vil resultere i afsløring af forretningshemmeligheder eller forstyrre forebyggelsen eller opklaringen af svindel eller andre forbrydelser. Generelt vil vi i disse tilfælde verificere, at algoritme og kildedata fungerer efter hensigten uden fejl eller bias.

6. Dine rettigheder

6.1 Retten til information. Du har ret til anmode os om oplysninger om eller adgang til dine personlige informationer. Der er dog undtagelser, som betyder, at du ikke altid modtager al den information, som vi behandler.

6.2 Retten til at gøre indsigelse. Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine personoplysninger. Det betyder, at du kan stoppe eller forhindre os i at behandle dine personoplysninger. Det gælder dog kun i visse tilfælde, og vi behøver ikke stoppe med at behandle dine personoplysninger, hvis vi kan give legitime grunde til at forsætte behandlingen af dine personoplysninger.

6.3 Retten til sletning. Du har i visse tilfælde ret til at anmode om sletning af dine personoplysninger.

6.4 Retten til dataportabilitet. Du har ret til at modtage en kopi af dine personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format ved at kontakte os gennem de kontaktoplysninger, som fremgår i afsnit 5. Såfremt det er teknisk muligt, har du ret til at anmode om, at personoplysningerne bliver transmitteret direkte til en anden virksomhed eller person, der fungerer som dataansvarlig.

6.5 Retten til berigtigelse. Du har ret til at få urigtige personoplysninger om dig berigtiget. Du har også ret til at få fuldstændiggjort personoplysninger, som du mener er ufuldstændige.

6.6 Retten til begrænsning af behandling. Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.

6.7 Retten til at klage. Hvis du har en forespørgsel vedrørende denne meddelelse, den måde, vi behandler dine personoplysninger på, ønsker at udøve dine rettigheder eller indgive en klage, kan du kontakte os på e-mail: nilles@nillesrejser.dk.

Hvis du ønsker at klage over vores behandling af dine personoplysninger, kan du kontakte Datatilsynet. Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om den registreredes rettigheder på www.datatilsynet.dk.

7. Kontaktoplysninger

7.1 Du kan kontakte os ved brug af nedenstående informationer:

E-mail: nilles@nillesrejser.dk, eller

Post: NILLES Rejser, Att.: GDPR, Aalborgvej 323, 9352 Dybvad

Praktiske oplysninger

Nedenfor kan du se svar på de mest stillede spørgsmål. Kan du ikke finde svar på dit spørgsmål, så er vi klar til at hjælpe på mail nilles@nillesrejser.dk eller på 70 21 60 22.

  • Hvem er NILLES Rejser?

    Vi er et nordjysk rejseselskab, som igennem mere end 70 år har specialiseret os i at planlægge og gennemføre oplevelsesrejser for det modne publikum. Vi lægger vægt på personlig service og tryghed før, under og efter rejsen. Læs mere om NILLES Rejser her.

  • Hvem rejser med NILLES Rejser?

    Vores gæster er voksne, rejseglade mennesker i den modne alder. Alle er velkomne, uanset om du rejser alene, med din partner/ven eller i en større gruppe.

  • Hvor mange deltagere er der på hver rejse?

    Det kan variere meget, men der er som regel 25-50 deltagere pr. rejse.

  • Hvor meget skal jeg regne med til ekstra entréer på turen til Nordjylland?

    Sandormen ca. DKK 30, Skagen Museum entré + omvisning ca. DKK 130.

  • Er der rejseleder med på rejsen?

    Med NILLES Rejser er rejselederen med på hele rejsen - fra start til slut, så du er i trygge hænder lige fra rejsens begyndelse til afslutning. Vores rejseledere er prikken over i’et. De er vidt forskellige, men fælles for dem alle er, at de er engagerede og modne mennesker, som brænder for formidling og for at give gæsterne en oplevelse ud over det sædvanlige. Det er din garanti for en god ferie! På flere rejsemål benytter vi også lokale guider, som i de fleste tilfælde er dansktalende. Vores rejseleder og lokalguiden udgør altid et stærkt team.

    Se alle vores rejseledere her

  • hvordan er vejret på i Villajoysa, Costa Blanca

    Costa Blanca (gns): februar-marts 16°-18°

  • Om hotellerne

    Hotellerne på Island er af varierende standard. Veldrevne hoteller i de større byer er af bedre standard end de mere afsidesliggende og enkle hoteller og gæstehuse. Alle værelser er indrettet med bad og toilet. Læs mere om hotellerne på nillesrejser.dk/isl

  • Skal man have pas med til Tyskland?

    Du kræver gyldigt pas at krydse den dansk/tyske grænse. Passet skal være gyldigt i hele rejseperioden. Danske statsborgere kan opholde sig 90 dage i Tyskland uden visum.

  • Hvor er de bedste julemarkeder i Tyskland?

    I Tyskland findes der et hav af julemarkeder, og selv de mindste byer pynter og sætter boder op, når december måned nærmer sig. NILLES arrangerer rejser til en bred vifte af de hyggeligste og mest historiske julemarkeder, som du kan læse mere om på denne side, eller du kan blive inspireret til din næste rejse på denne blog over fem af Tysklands skønneste julemarkeder.

  • Taler tyskerne engelsk?

    Det korte svar er ja. Tyske børn har engelsk i skolen, og særligt i storbyerne har engelsk vundet indpas som andetsprog. Den lidt længere forklaring er dog, at engelsk ikke er nær så udbredt som i eksempelvis Danmark. Amerikanske film bliver stadigvæk dubbet på Tv, og mange tyskere taler meget sjældent engelsk. Men med lidt god vilje og en skøn blanding af tyske og engelske gloser kan man sagtens komme ind på livet af tyskerne og gøre sig forståelig.

  • Hvor lang tid tager det at køre til Tyskland?

    Det kommer jo i sagens natur an på, hvor i det store land man skal hen. Men en god tommelfingerregel er, at byerne i det nordlige Tyskland nås samme dag, hvis vi tager afsted fra morgenstunden, mens byerne længere syd på som oftest kræver en overnatning undervejs. Rejselængde og evt. overnatning undervejs fremgår af de enkelte rejser.

  • Hvor dyrt er der i Tyskland?

    Når du rejser til Tyskland med NILLES, så er transport, overnatning og de fleste måltider med i prisen. Men derfor er det alligevel rart at have en nogenlunde idé om, hvad en øl koster på en café, eller hvad man skal slippe for en burger, hvis den lille sult melder sig.

    Generelt ligger prisniveauet i Tyskland under det danske, og selv i de større byer kan man få en lokal øl på en restaurant til omkring 30 kroner og en Bic Mac på McDonald's til omkring 35 kroner. Derudover er der stadig penge at spare i grænseshoppen, som vi gør holdt i på hjemvejen på de fleste af vores ture til Tyskland.

  • Hvorfor skal man bestille en rejse til Tyskland hos NILLES?

    NILLES har haft rejser til Tyskland på programmet i generationer. Vi kender det store land som få andre rejseselskaber, og vores rejseledere har sammenlagt brugt årevis i det skønne land syd for grænsen.

    Hos NILLES gør vi en dyd ud af arrangere spændende, eventyrlige og frem for alt trygge rejser. Vi har sørger for alt det praktiske, så du kan koncentrere dig om at nyde ferien og dine medrejsende.

    Vi har et bredt udvalg af rejser til Tyskland, og uanset om du vil afsted i kort eller lang tid, er til storby eller natur eller vil rejse sommer eller vinter, så har vi helt sikkert en rejse, der passer til dine behov og ønsker.

  • Hvad kan man lave på en lang bustur?

    Hos NILLES plejer vi altid at sige, at ferien begynder, når du sætter dig ind i bussen. Og selvom de fleste nok ville foretrække en blød hotelseng frem for et blødt bussæde, så står vi ved vores mantra. Det er nemlig i bussen, du lærer dine medrejsende at kende. Det er her, de mange oplevelser bliver fordøjet mellem de forskellige stop. Og det er her, du kan tage dig en velfortjent lur, læse en god bog, strikke et halstørklæde, se en film på iPad'en, eller blot nyde udsigten over landskabet, der glider forbi på den anden side af ruden.

  • Hvor meget skal jeg regne med til ekstra entréer på rejsen til den svenske vestkyst?

    På rejsen vil entréer ca. udgøre 150 svenske kroner

  • Hvordan er vejret på Malta?

    Se frem til gennemsnitstemperaturer på ca. 20 - 25 grader. Perfekt vejr til at opleve den historiske ø og til at slappe af på solsengen på det skønne hotel.

  • Kan jeg købe et gavekort til NILLES Rejser?

    Glæd familie og venner med et gavekort fra NILLES Rejser. Vi udsteder gavekort på dét beløb, du ønsker. Ekspeditionen/modtagelse af gavekort må forventes at vare 7-8 arbejdsdage.

    Gavekort kan bestilles her.

  • Deltagerens ansvar

    For at deltage på vores rejser, skal du være selvhjulpen. Rejseleder og chauffør er med for hele gruppens skyld og kan ikke tage sig særligt af enkeltpersoner.

    Rejsedeltagere, der ikke møder rettidigt op på det aftalte påstigningssted eller ikke kan tiltræde rejsen på grund af manglende eller ugyldigt pas, vil ikke kunne forvente nogen tilbagebetaling. Rejsedeltageren skal rette sig efter chaufførens/rejselederens anvisninger og er ansvarlig for enhver skade forårsaget pga. tilsidesættelse af chaufførens/rejselederens anvisninger.

  • Administrationstillæg

    Der opkræves et obligatorisk administrationstillæg på 65 kr. pr. person. Beløbet dækker bl.a. udvidet ansvarsforsikring samt opretholdelse af databeskyttelsesforordningen af 25. maj 2018.

  • Rejsebureausansvarsforsikring

    NILLES Rejser har tegnet udvidet ansvarsforsikring gennem Europæiske Rejseforsikring. Alle rejser sælges i henhold til lov om pakkerejser. Dansk ret regulerer ethvert krav, der rejses over for virksomheden. Søgsmål skal anlægges ved dansk domstol eller ved voldgift i Danmark.

  • Rejsegarantifonden

    NILLES Rejser er registreret i Rejsegarantifonden nr. 3657 og opfylder alle obligatoriske krav til sikkerhedsstillelse og økonomi. Læs mere om Rejsegarantifonden på deres hjemmeside: rejsegarantifonden.dk

  • Forbehold - generelt

    Vi forbeholder os ret til prisændringer, f.eks. på grund af ændrede moms-, afgifts- og skatteregler, valutakursændringer, brændstoftillæg o.l., samt programændringer som følge af trafikale, vejrlige forhold og andet uden for NILLES kontrol. Det betyder, at opsamling- og eller afstigningssted kan blive ændret. Disse ændringer berettiger ikke til annullering af rejsen. Der tages forbehold for trykfejl, prisændringer samt udsolgte datoer.

  • Privatlivspolitik

    Ved bestilling af rejse oplyser man en række informationer om sig selv, blandt andet e-mail og telefonnummer, så vi kan sende dig rejsebeviset og i øvrigt informere dig om forhold, der påvirker din rejse. Du kan føle dig ganske tryg ved at disse oplysninger fremadrettet vil blive behandlet efter gældende lovgivning. Du kan læse vores privatlivspolitik her.

  • Værd at vide om billeder

    Alle billeder i NILLES’ rejsekataloger, på nillesrejser.dk og på hotellernes hjemmeside er vejledende og kan derfor ikke betragtes som faktuelle billeder af, hvordan hoteller og omgivelser ser ud.

  • Køre- og hviletidsbestemmelser

    De gældende køre- og hviletidsbestemmelser overholdes.

  • Hvordan bestiller jeg min rejse?

    Du kan bestille din rejse døgnet rundt her på hjemmesiden.

    Foretrækker du at tale med os, er du naturligvis altid velkommen til at ringe for at bestille på 70 21 60 22. Du kan se vores åbningstid her. Uanset om du bestiller via telefon eller hjemmeside, sender vi en ordrebekræftelse umiddelbart efter bestillingen. Her kan du læse mere om bl.a. rejsevilkår og betalingsinformation. Ordrebekræftelsen sendes pr. mail med mindre andet er aftalt.

  • Kan jeg købe afbudsrejser hos NILLES Rejser?

    Hos os er du garanteret samme pris på rejsen uanset, hvornår du bestiller. Så bestil roligt rejsen i god tid – den bliver ikke billigere. På vores hjemmeside og i vores rejsekataloger kan du se priserne på vores rejser.

  • Er der bestillingsfrist for rejser hos NILLES Rejser?

    Mange af vores rejser bliver udsolgt forholdsvis hurtigt. Vi anbefaler at bestille rejsen så hurtigt som muligt, så du er sikker på at få en plads.

  • Er prisen angivet pr. person?

    Ja, vores grundpris er angivet pr. person og i delt dobbeltværelse. Rejser du alene, skal du regne med et tillæg for enkeltværelse. Vi har dog enkelte rejser, hvor der ikke er tillæg for enkeltværelse.

  • Er det muligt at bestille enkeltværelse?

    På alle vores rejser har vi et begrænset antal enkeltværelser til rådighed. Oftest skal du påregne et enkeltværelsestillæg. Det kan godt virke uretfærdigt, at det skal være dyrere at rejse alene end at rejse med en ven/partner/ægtefælle, men vi gør, hvad vi kan for at tillægget skal være så lavt som muligt. Enkeltværelserne er i nogle tilfælde små og i andre tilfælde er det dobbeltværelser, som bruges som enkeltværelser. Se mere herom under den aktuelle rejse.

  • Tilbyder NILLES Rejser børnerabat?

    Børnerabat forudsætter at barnet/børnene sover på værelse med 2 voksne. Børn, der opnår børnerabat, kan ikke komme i betragtning til andre rabatter. Forhør gerne om børnerabat.

  • Tilbyder NILLES Rejser tresengsrabat?

    Det vil fremgå af rejsebeskrivelse på det pågældende rejsemål.

  • Tilbyder NILLES Rejser grupperabat?

    Rejser man mere end 8 sammen, giver vi gerne rabat ved samlet tilmelding. Rabattens størrelse vil være afhængig af rejsemål, rejseform og rejsetidspunkt. Der gives ikke grupperabat til børn, der opnår børnerabat. Er du arrangør af en grupperejse for en forening, klub eller et firma? Så kontakt os og få et tilbud på jeres næste rejse på grupperejser@nillesrejser.dk

  • Kan jeg få transporttilskud til påstigningssted/lufthavn?

    Har du mere end 80 kilometer til nærmeste påstigningssted eller afrejselufthavn, giver vi et transporttilskud til din rejse. Vi betaler kr. 1,00 pr. km pr. vej for hver kilometer, du kører ud over de første 50 kilometer. Maksimum f.eks. ved 9 dages busrejse kr. 200,00 pr. person (ved flyrejser er beløbet max. 150,- pr. person). Transporttilskud kan ikke kombineres med andre rabatter.

    Regneeksempel:
    Du har 100 km til nærmeste påstigningssted, og derfor er du berettiget til transporttilskud.

    Sådan beregnes tilskud: (100 km – 50 km) = 50 km à 1 kr = 50 kr. pr. vej. pr. person. Det vil sige, at vi modregner 100,- kr. pr. person.

    Bemærk, at transporttilskud beregnes ud fra den korteste vej og kun til nærmeste påstigningssted eller afrejselufthavn.

  • Hvor kan jeg stige på bussen?

    Vi tilbyder opsamling i eller ved større byer i Nord-, Øst- og Sønderjylland. Mange steder samler vi op ved motorvejen, hvilket giver dig en hurtigere rejse gennem Danmark på vej mod dit feriemål.

    Se vores opsamlingsruter

  • Påstigning – afstigning

    Vi vil gerne samle op i så mange byer som muligt, men vi ønsker samtidig, at opsamlingen og hjemkørslen skal foregå så smidigt og kortvarigt som muligt. Til glæde for de gæster, der står på i yderpunkterne, har vi derfor valgt at placere nogle af påstignings- og afstigningsstederne ved frakørslerne på motorvejen.

    Er der for få tilmeldinger til et på- og afstigningssted, kan vi anvise et alternativt på- og afstigningssted. På- og afstigningstidsplan er vejledende og berettiger ikke til prisreduktion ved forsinkelser eller ændringer. Busskifte i forbindelse med opsamling og hjemkørsel kan forekomme og må forventes. Man bør huske på, at opsamling og hjemkørsel kun gælder busrejser.

  • Kan jeg reservere fast plads i bussen?

    Hos os kan du bestille fast plads i bussen, så du fra starten ved, hvor du skal sidde resten af rejsen.

    Prisen for pladsreservation pr. person er:

    • Bus og flodkrydstogter: DKK 15-25 pr. person/dag. Se mere her
    • Flyrejser: DKK 10-20 pr. person/dag.

    Bestiller du online, kan du selv vælge faste pladser under bestillingen. Du kan også ringe ind at bestille din rejse og lave pladsreservationerne ved samme lejlighed. Det er chaufføren og rejselederen, der anviser pladsen. Bemærk, at reservationen ikke gælder i tilslutningsbusser.

    Der er 4 forskellige bustyper - se nedenfor.

  • Hjemkomsttider på rejsebevis

    Den forventede hjemkomsttid på rejsedeltagerens rejsebevis er med forbehold for trafikforhold, uforudsete hændelser og afvikling af samkørsel på hjemrejse. Rejsearrangør, chauffør og rejseleder kan ikke gøres ansvarlig for forsinket fremmøde til færge, tog mv.

  • Flytider og ændringer

    De flytider, som fremgår af din ordrebekræftelse, er baseret på foreløbig bekræftelse fra flyselskabet. Det er vigtigt, at du er forberedt på, at afgangstider og ruter kan blive ændret – det er desværre uden for NILLES Rejsers kontrol.

    Vær opmærksom på, at programmet også er vejledende og at ændringer kan forekomme.

  • Kan jeg reservere sæde på flyet?

    På nogle af vores flyrejser er det muligt at reservere siddepladser i flyet. Det vil fremgå af rejsen. Er du i en situation, hvor du behøver en speciel siddeplads, så kontakt os og vi vil gøre vores bedste for at hjælpe.

  • Er der regler for håndbagage på flyrejsen?

    På flyrejsen kan vægten af tilladt håndbagage variere fra selskab til selskab. Tilladt vægt og størrelse for håndbagagen fremgår af den praktiske information, som vi sender til dig 6-8 dage inden afrejse.

  • Sælger NILLES Rejser afbestillings- og rejseforsikring?

    Hos NILLES Rejser kan vi hjælpe dig med at tegne både årsrejseforsikring og årsafbestillingsforsikring, og såfremt dette ønskes, er prisen herfor et tillæg på vores rejser. Læs mere om rejseforsikring her.

    For alle former for udlandsrejser anbefaler vi en rejseforsikring, idet hjemtransport siden 2008 ikke har været dækket af den offentlige sundhedssikring i Danmark. Hertil kommer at en rejseforsikring ALTID er nødvendig ved rejser uden for EU/EØS eller uden for Norge, Island, Liechtenstein og Schweiz, da man ellers ingen dækning har, hvis uheldet er ude.

    Efter d. 1. august 2014 skal man ALTID medbringe det blå sundhedskort ved rejser inden for EU/EØS eller i Norge, Island, Liechtenstein og Schweiz. Det blå sundhedskort dækker ikke hjemtransport og evt. behandling på private hospitaler/klinikker, men giver ret til offentlig behandling svarende til den behandling, som gives til borgerne i det pågældende land. Egenbetaling kan derfor forekomme. Evt. behandling på privathospital/klinik samt inddækning af mulig egenbetaling kan sikres ved at tegne en rejseforsikring.

    NILLES Rejser anbefaler altid, at man har en rejseforsikring og vi samarbejder på området med Gouda. Har man tegnet rejseforsikring hos Gouda, er det ikke længere et automatisk krav, at ældre over 70 år skal indhente et forhåndstilsagn eller lægeerklæring. Man skal have et tilsagn, hvis man lider af en alvorlig kronisk lidelse og inden for 2 måneder før afrejse har været hospitalsindlagt, vurderet eller behandlet af læge eller fået ændret sin medicinering. Kontakt Gouda på 88 20 88 20, hvis der er spørgsmål herom.

    Samme betingelser omkring 70 år/kroniske lidelser m.m. gør sig ofte gældende hos andre rejseforsikringer. Derfor henstiller vi, at du undersøger sagen hos sit forsikringsselskab for at imødegå ubehagelige overraskelser på rejsen.

    Tegnes en årsafbestillingsforsikring igennem os, er der tre forskellige dækningssumme: 10.000 kr., i årlig dækning i EU/EØS og udvidet Europa, og 20.000 kr. eller 30.000 kr. i dækningssum på en årsafbestillingsforsikring med dækning der omfatter Verden.

    Husk:
    1. At du er berettiget til ydelser i henhold til Sundhedsloven.
    2. Når du rejser til EU/EØS-lande, skal du medbringe det blå EU-sygesikringskort.
    3. Lider du af en kronisk sygdom, kan der opstå situationer, hvor du muligvis ikke er dækket.
    Hos Gouda kan du søge en forhåndsvurdering, hvor du vil modtage detaljer om evt. dispensation og dækning.

    Det blå og det gule sygesikring
    Når du rejser i EU, bør du medbringe det blå sygesikring til evt. behandling af sygdom på offentlige behandlingsinstitutioner i EU, da det gule sygesikring og dermed den offentlige rejsesygesikring ikke længere er gældende. Egenbetaling kan forekomme på få offentlige hospitaler i EU. Du kan bestille det blå sygesikring på www.borger.dk.

    For at kunne være dækket af en forsikring gennem Gouda, kræver det, at du har det gule sygesikringsbevis. Er du bosat uden for Danmark, må vi bede dig kontakte Gouda for mere information.

  • Er der tilmeldingsfrist for ekstra udflugter i programmet?

    Nogle af vores udflugter kræver, at du tilmelder dig ved bestilling af rejsen. Regler vil fremgå af rejsebeskrivelsen her på hjemmesiden.

  • Jeg har bestilt rejse men ikke modtaget ordrebekræftelse

    Uanset om du bestiller via telefon eller hjemmeside, sender vi en ordrebekræftelse umiddelbart efter bestillingen. Her kan du læse mere om bl.a. rejsevilkår og betalingsinformation. Ordrebekræftelsen sendes pr. mail med mindre andet er aftalt. Har du ikke modtaget denne, er det en god ide at tjekke dit spamfilter (uønsket post). Ligger mailen ikke der, skal du kontakte os.

  • Hvornår og hvordan skal rejsen betales?

    For bus- og flyrejser skal 20 % af rejsens beløb betales senest 8 dage efter bestilling. For krydstogter skal 30 % af rejsens pris betales senest 8 dage efter bestilling. Restbeløbet for busrejser skal betales senest 36 dage før afrejse. For musik- og koncertrejser skal restbeløbet betales senest 54 dage før afrejse. For fly- og krydstogter skal restbeløbet betales senest 72 dage før afrejse.

    Betaling af depositum og restbeløb kan foretages via betalings-ID, som anført på rejsebeviset, eller beløbet kan indbetales via "Min Side" her på hjemmesiden.

    Læs mere om betaling her

  • Kan jeg ombooke min rejse?

    Det er muligt at ændre afrejsedato eller rejsemål uden yderligere omkostning ved ombooking til samme kategori i igangværende sæson.

    Afhængigt af rejsetypen, skal du være opmærksom på følgende:
    - For busrejser af 3-5 dages varighed, skal forespørgslen sendes til Nilles senest 60 dage før afrejsedatoen.
    - For busrejser af 6-10 dages varighed skal forespørgslen sendes til Nilles senest 90 dage før afrejsedatoen. Det samme gør sig gældende for musik- og koncertrejser.
    - For busrejser af 11-15 dages varighed, samt fly- og krydstogtrejser, skal forespørgslen sendes senest 95 dage før afrejsedatoen.

    Evt. yderligere ændringer pålægges gebyr.

  • Hvordan er reglerne for afbestilling?

    Afbestillingsforsikring kan kun tegnes samtidig med bestilling og betales sammen med depositum. Ved afbestilling af en rejse tilbageholdes pr. person.

    Se reglerne her

  • Jeg står på venteliste. Hvornår får jeg besked, om jeg får plads?

    Det er uforpligtende og gratis at stå på venteliste. Hvis der kommer afbud, ringer vi til dig med det samme, hvis du står øverst på ventelisten. Det er i sagens natur umuligt for os at oplyse, hvor stor sandsynligheden er for, at du får plads. Hvis du ønsker at blive slettet af ventelisten, vil vi bede dig kontakte os. Bemærk, at vi ikke sender bekræftelse ud på, at du har registreret dig en venteliste.

  • Hvordan pakker jeg min medicin og kræves der dokumentation?

    Tjek med dit apotek, hvis du er i tvivl om, hvilke regler som gælder, når du skal medbringe medicin til udlandet. Læs om regler for pillepas på apoteket.dk. Sørg for at pakke al livsnødvendig medicin i håndbagagen i tilfælde af, at din indcheckede bagage bliver forsinket.

  • Skal jeg have pas med?

    Vi anbefaler, at du har gyldigt rejsepas med. Vær opmærksom på, at der på visse rejsemål kræves, at passet er gyldigt mere end 6 måneder. På flyrejser skal navne på rejsebevis være identiske med navnene i passet. Ændring af navne mindre end 30 dage før afrejse pålægges gebyr, jf. det pågældende flyselskabs bestemmelser.

    Opbevar altid dit pas et sikkert sted og sørg for at det ikke bliver beskadiget. Husk at have passet på dig eller i håndbagagen, ikke i indchecket bagage. På hotellet anbefaler vi, at du opbevarer det i safety boksen.

  • Hvornår modtager jeg rejsedokumenterne?

    Alle vores rejsende vil få tilsendt flybilletter og yderligere information rejsen 6-8 dage inden afrejse. Her kan du blandt andet se, hvem der er rejseleder på turen.

  • Hvor meget bagage må jeg have med?

    Enhver rejsedeltager er selv ansvarlig for sin egen bagage. Husk at medbringe de ting, som du skal bruge undervejs, i håndbagagen. På rejser med mellemovernatning kan man evt. pakke en lille håndtaske, så man ikke behøver at tage sin kuffert med ind på overnatningshotellet. Hvis der medbringes rollator, ønskes dette oplyst af hensyn til bagageplads.

    Maksimal vægt pr. kuffert er 20 kg (bus + flodkrydstogter). På de fleste flyrejser må du have 1 kuffert med på max. 20 kg. pr. rejsedeltager, men der kan være varierende vægtgrænser fra flyselskab til flyselskab. Vi sender praktisk information med bl.a. bagageregler 6-8 dage inden afrejse.

    Husk at mærke al bagage med navn, adresse og tlf.nr. Kuffertmærker udleveres på rejsen (bus + flodkrydstogter). NILLES Rejser er ikke ansvarlig for beskadiget eller bortkommet bagage.

  • Hvad gør jeg, hvis jeg har allergi?

    Det er vigtigt, at du oplyser evt. allergier eller madintolerance ved bestilling. Vi kan ikke garantere, at du får nøjagtig den mad, du ønsker, men vi gør vores bedste. Vi kan dog ikke garantere, at man kan få specialkost på spisestederne.

  • Hvad gør jeg i evt. nødsituation på rejsen eller lige før afrejse?

    Hvis der opstår en nødsituation, kan du kontakte os på telefon i Danmark. Vores nødtelefon er bemandet hele døgnet – men kun for nødstilfælde. I åbningstiden kan du kontakte os på 70 21 60 22. Uden for åbningstid oplyser telefonsvareren nummeret på vores nødtelefon.

    Er situationen ikke akut, beder vi dig kontakte vores rejseleder eller ringe på vores hovednummer i åbningstiden. Du kan også sende os en mail på nilles@nillesrejser.dk, som er betjent mandag til fredag i kontorets åbningstid.

  • Er entréer til udflugtsmål inkluderet i prisen?

    På alle rejser med NILLES kan du se frem til inkluderede udflugter og oplevelser, der giver større indsigt i rejsemålet og minder for livet. Men det er ikke alle, der vil på museum, og derfor er ikke alle entréer inkluderet. Hvilke der er inkluderet fremgår af rejsebeskrivelsen på det pågældende rejsemål.

  • Bliver der serveret mad ombord på flyet?

    Det afhænger af flyselskabet og længden på rejsen. Se mere i rejsebeskrivelsen og i den praktiske information, som vi udsender 6-8 dage inden afrejse.

  • Bliver der serveret mad på ud- og hjemrejser ved busrejser?

    Det er en fast tradition hos NILLES Rejser at vi så ofte, som det lader sig gøre på udrejsen og hjemrejsen, har inkluderet forplejning på rejsen i prisen. Det betyder, at du ikke skal ind at stå i kø efter maden på en rasteplads eller cafeteria, for vi har bestilt maden hjemmefra. På spisestederne kan du naturligvis benytte toiletforholdene gratis. Det kan ikke altid forventes, at der kan være special kost tilrådighed såfremt der er allegener eller andet. Se mere i rejsebeskrivelsen for den pågældende rejse.

  • Skal jeg have kontanter med på turen?

    Vi anbefaler at du har kontanter med i den lokale valuta. Ellers anbefaler vi internationale kreditkort, gerne både f. eks VISA og MasterCard. Husk at der er begrænset erstatning fra forsikringsselskabet ved tyveri eller tab af kontanter.

  • Kuffertmærker

    Vi anbefaler at du sætter kuffertmærke på din bagage med navn, adresse og mobiltelefonnummer. På busrejser, flyrejser med bus hjem, flodkrydstogter og lignende, hvor rejsen foregår med bus, udleverer vi et NILLES kuffertmærke undervejs på rejsen. På flyrejser udleverer vi ikke kuffertmærker, men det vil være muligt at tage kuffertmærker i lufthavnen.

  • Forbehold flodkrydstogter

    Ændringer i vandstanden på floderne efter afrejse fra Danmark kan i enkelte tilfælde gøre sejlads på floderne umulig. Således kan sejlads på floderne og overnatning på skibet helt eller delvist erstattes med hhv. buskørsel til besøgssteder og seværdigheder samt overnatning på hotel. Ændring af anløbshavn kan ligeledes forekomme. Denne ændring giver ikke ret til efterfølgende kompensation.

  • Min bagage er ikke kommet frem, hvad gør jeg?

    Hvis din bagage ikke når frem eller bliver beskadiget under flytransporten, skal dette meddeles til det aktuelle flyselskab umiddelbart efter ankomst. Vær opmærksom på at rejseforsikringen normalt ikke dækker almindelig slitage på bagage (på fly, bus eller lignende).

  • Hvordan er standarden for indkvartering?

    Når vi vælger hoteller, lægger vi vægt på hotellets standard, atmosfære og beliggenhed. Vores hoteller er normalt 3- og 4 stjernes hoteller, men det går vi ikke så meget op i, hvis hotellet er rigtigt. På nogle destinationer kan værelsernes størrelse være forskellige, og det samme gælder standarden og beliggenheden. Vær opmærksom på at enkeltværelser kan være mindre og enklere indrettet end dobbeltværelser.

    Vær også opmærksom på, at vi ikke kan sælge 1/2 dobbeltværelser og/eller 1/2 dobbeltkabiner. Derfor vil 1/2 dobbeltværelse eller 1/2 dobbeltkabine blive booket som enkeltværelse og/eller enkeltkabine mod tillæg. Som udgangspunkt er alle værelser røgfrie. Specielle ønsker omkring værelsesbestilling må ikke forventes indfriet, men opfyldes hvis muligt.

  • Vejr og klima

    Tjek hvordan vejret er på dmi.dk  eller  yr.no.

  • Bus på flyrejser

    På mange rejsemål med fly benytter vi lokale busfirmaer. Bussens indretning og standard kan variere og forekomme lavere end på øvrige rejsemål.

  • Hvad gør jeg, hvis jeg har glemt noget i lufthavnen?

    Har du glemt noget i lufthavnene eller på flyet, skal du kontakte lufthavnens «Lost and found», som findes i alle lufthavne.

  • Glemte ting

    I begrænset omfang vil der straks efter rejsens afslutning være mulighed for at efterlyse bortkomne eller glemte ting. Efterlysning kan kun ske i kontorets åbningstid. Gebyr for efterlysning og fremsendelse andrager kr. 80,00 + forsendelsesomkostninger.

  • Hvordan kan jeg give feedback på den gennemførte rejse?

    Inden for en uge efter hjemkomst sender vi et elektronisk spørgeskema via mail. Det er vigtigt for os at vide, hvad der var godt og hvad vi kan gøre bedre. Derfor håber vi, at du tager dig tid til at besvare spørgsmålene.

    Bemærk, at vi ikke betragter dine svar og kommentarer på spørgeskemaet som reklamationer, som kræver sagsbehandling. Hvis du har mere input, er du velkommen til at sende os en mail på nilles@nillesrejser.dk

  • Hvad gør jeg, hvis jeg ikke er tilfreds med rejsen?

    Reklamationer meddeles straks til rejselederen/guiden eller chaufføren på rejsen. Rejselederen eller chaufføren vil straks forsøge at udbedre skaden. Hvis problemet ikke bliver løst på tilfredsstillende vis på stedet, er du velkommen til at sende en skriftlig klage til NILLES Rejser senest 14 dage efter hjemkomst. Alle henvendelser vil blive behandlet inden for fire uger. Behold kvitteringer og rejsebevis, så det er nemmere at sende en reklamation til os efter hjemkomst.

Få nyhederne først
Få nyhederne først

Vær først med de seneste nyheder og få rejsetips og inspiration. Tilmeld dig vores nyhedsbrev og deltag hver måned i konkurrencen om 1.000 kr. at købe rejse for.

Vi svarer som regel indenfor 24 timer (hverdage)
  • Danmarks bedste rejsearrangør 2019
  • Kvalitetsrejser
    i trygge rammer
  • Altid med erfaren
    dansk rejseleder
  • Sammen om
    nye oplevelser
7021 6022Se åbningstider
Luk menu